|
Station Slussen på Saltsjöbanan fredag 4 juni 1999 kl 19. - Härifrån går normalt blåa ombyggda
tunnelbanetåg ut mot Saltsjöbaden var 20:de minut. Men ett veckoslut i månadsskiftet maj/juni
varje år firas "Saltsjöbadsdagarna". Då visar man upp ett gammalt ångtåg på järnvägen
men även den elektriska "Motorvagn 15" som gick reguljärt på Saltsjöbanan fram till 1976.
Det här loket tillhör SÅS,
Stockholms Ånglokssällskap.
|
|
|
Carl-Erik är ganska sotig! Det har varit en lång dag med ångloket. Klockan nio i morse gav man sig iväg
från Västberga. Spåret går från Västberga till Hammarby och vidare längs kajerna i Hammarby-hamnen.
Sedan under berget vid Fåfängan, längs Stadsgårdskajen och fram till Slussen.
Vid Hammarby håller man på att bygga nya hus. Där var spåret i gatan igensatt med lera och grus och måste
rensas meter för meter med järnspett...
På en del ställen stod bilar parkerade över spåret. Till sist måste man lyfta ett hörn av en container
med en domkraft för att precis få plats att komma förbi med tåget...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aj, aj det ser farligt ut! - Men nej! Tåget är faktiskt på väg från Saltsjöbaden.
Förr fanns här spår så att loket kunde flyttas från ena änden av tåget till den andra så att loket
kunde gå först i tåget och dra vagnarna. Här skjuter loket vagnarna upp till Neglinge
där man kan flytta om så att loket hamnar först i tåget.
|
|
|
|
|
Titta, här är ju HP. Han jobbade på ångtåget som konduktör. (Lite stor uniform kanske...:-)
|
|
|
|
|
Här står ånglokets trafikvagnar inne på bangården i Neglinge.
Nu ska loket bara kolas, vattnas, askas, putsas och kanske smörjas.
|
|
|
|